Vakkanjer Junior uitvindwedstrijd
Brengt innovatie tot leven.
Een educatief programma waarin leerlingen vanuit onderzoekend en ontwerpend leren een innovatieve oplossing bedenken voor een echt probleem.
Vakkanjer Junior uitvindwedstrijd
Vakkanjer Junior is een uitvindwedstrijd waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 aan de slag gaan met een probleem van een echte opdrachtgever.
Tijdens een interactieve kick-off van twee uur gaan leerlingen aan de slag. Dan begint de challenge en wordt de klas uitgedaagd om oplossingen en ideeën te bedenken voor de landelijke opdrachtgever. Dit idee werken ze uit tot tekening. De schoolwinnaars gaan door naar de halve finale. Deelname versterkt de samenwerking met het (regionale) bedrijfsleven: bedrijven helpen en inspireren de teams onder meer door het geven van feedback op hun ideeën en ontwerpen.
Tijdbeslag van de opdracht is ongeveer 4 tot 6 uur, verspreid over een maand.
Challenge In het licht van Vincent
Breng Van Gogh naar jouw buurt
Het is niet zomaar vanzelfsprekend dat je naar het Van Gogh Museum kunt gaan. Een
pandemie als corona werkt natuurlijk niet mee, maar ook afstand en het weer hebben
invloed op je museumbezoek. En wat te denken van mensen die in verzorgingstehuizen
wonen, slecht ter been zijn of helemaal niet kunnen reizen? Die willen net als jij ook
kunnen genieten van Vincents mooiste schilderijen. Maar hoe dan? Dat gaan jullie
bedenken!
De opdracht
Pop-up Vincent
Help jij mee met het ontwerpen van een nieuw pop-up museum over Vincent van Gogh?
Een museum dat ook bij jou in de buurt kan staan? Een mobiele versie kent uiteenlopende
uitdagingen. Het is dan ook jullie opdracht om een slimme oplossing te bedenken voor het
vervoer van het pop-up museum. En vergeet natuurlijk de inhoud niet.
Welke schilderijen van Vincent moeten er in dit museum komen? Hoeveel mensen kan het
museum tegelijk ontvangen? Hoe verplaats je dit museum naar een andere locatie? Aan
jullie de vraag om een compleet pop-up museum te ontwerpen. Van hoe het eruitziet en
wat je er kunt doen tot aan het vervoer ervan. En hoe je dit doet, is volledig aan jullie!
Je doet deze opdracht in een aantal stappen:
• Kies een doelgroep voor wie je een pop-up museum wilt maken.
• Bedenk een aantal oplossingen (brainstormen).
• Kies met je team de oplossing die jullie willen gaan uitwerken. Welke schilderijen komen er in jouw pop-up museum?
• Hoe ziet het eruit en hoe groot wordt het?
• Hoeveel mensen kan het pop-up museum tegelijk ontvangen?
• Hoe verplaats je het makkelijk met mobiele technieken?
• Werk je idee uit tot een tekening.
• Maak een prototype of schaalmodel en presenteer je oplossing.
Van Gogh voor iedereen
Wat in deze Junior challenge óók mag: een goede oplossing bedenken voor de
toegankelijkheid voor jouw pop-museum. Voor mensen die slecht ter been zijn
bijvoorbeeld, of die in een rolstoel zitten. Hang je de schilderijen iets lager of wellicht aan
het plafond, zodat mensen kunnen liggen? Bedenk nieuwe en vooral slimme oplossingen,
waardoor íedereen het museum kan bezoeken of ervaren!
Meld je nu hier aan.
Specificaties
Discipline
Digitaal, Media & Entertainment, Energie, Water & Veiligheid, Hi-tech & Science, Mens & Gezondheid, Ontwerp, Productie & Wereldhandel, Voeding & Natuur, Wonen, Werken & Verkeer
Kosten
Gratis
Groepen
Groep 7, Groep 8
Locatie
In de klas
Ervaringsvorm
Onderzoekend leren, Ontdekkend leren, Ontwerpend leren
Beschikbaarheid
Binnenkort meer informatie
Bijzonderheden
Deelnemers
Hele klas
Waar
In je eigen klaslokaal
Kosten
Materiaal en eventueel vervoerskosten naar de finales in Omnisport te Apeldoorn.
Duur
4 tot 6 uur, verspreid over ongeveer een maand.
Vakkanjers pakt het dit nieuwe schooljaar (2020-2021) nog groter en flexibeler aan: als school kun je de challenge nu helemaal zelf inrichten, de Digitale Leeromgeving is een stuk uitgebreider en er zijn challenges van de afgelopen jaren beschikbaar!
Meld je nu hier aan. Je kunt nog starten met het traject tot en met februari 2021.